نوشته شده توسط : مجید زارعی

در جریان عرضه اولیه شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) به عنوان بزرگ ‌ترین هلدینگ تحت مالکیت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، قیمت هر سهم شرکت مبلغ 350 تومان کشف قیمت شد. 1450 میلیون سهم که معادل 5 درصد از سهم 97 درصدی تامین اجتماعی میباشد، عرضه شده که 50 میلیون از آن به معامله گران آنلاین اختصاص یافته است. این شرکت با توجه به عملکرد 9 ماهه سال مالی منتهی به اردیبهشت 92 سود برآوردی هر سهم را 562 ریال اعلام کرده است.

بیش از 90 درصد سبد سرمایه گذاری تاپیکو به شرکت های بورسی اختصاص دارد و به همین جهت محاسبه ارزش خالص دارایی ها (NAV) با شفافیت زیادی همراه خواهد بود. پتروشیمی مارون و پتروشیمی فن آوران هر کدام میزان 16 درصد از ارزش سرمایه گذاری ها را به خود اختصاص داده اند. همچنین محصول قیر با 31 درصد بیشترین سهم تولیدات شرکت های زیر مجموعه را به خود اختصاص داده است.

در گروه محصولات شیمیایی و در ادامه روند دو روز اخیر، بیشتر شرکت‌ها با کاهش قیمت مواجه شده‌اند. تلاش سرمایه گذاران برای جمع آوری نقدینگی جهت خرید تاپیکو از دلایل کاهش قیمت سهام شرکت های شیمیایی است. شرکت‌های صنایع شیمیایی سینا، نیرو کلر، دوده صنعتی پارس و گلتاش با صف فروش بسته شده‌اند. صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بزرگترین شرکت بورسی، برای دومین روز افت داشته و در آخرین معامله با 2.5 درصد کاهش به 10٬144 ریال رسیده است.

گلتاش برای سومین روز افت کرده و با صف فروش در آخرین معامله 20٬327 ریال قیمت خورده است، این شرکت تولید کننده انواع محصولات شوینده بهداشتی و صنعتی و صاحب نام‌های تجاری چون گلنار، شبنم، سیو و دنتامکس می‌باشد.

پلی اکریل ایران، تولید کننده نخ و الیاف پلی استر و الیاف اکریلیک، برای چهاردهمین روز با صف خرید بسته شده و رکورد تاریخی 1٫209 ریالی را ثبت کرده است. مقدار شاخص جریان پولی یا MFI این نماد برای دومین روز متوالی در بیشترین مقدار ممکن قرار گرفته است، که حاکی از وارد شدن نقدینگی زیاد در زمان کوتاه می باشد.

شرکت های فعال در صنعت مالی عمدتا با افزایش قیمت مواجه اند. نمادهای بانکی، ملت، پست بانک ایران و تجارت با صف خرید به کار خود در بازار پایان داده اند. بانک ملت و بانک تجارت با افزایش 4درصدی در آستانه 200 تومان قرار گرفته اند. پست بانک ایران با رشد 4 درصدی نزدیک به بیشینه دو سال اخیر خود قرار گرفته است. گروه بانک با بازده 88 درصدی رتبه سوم بازدهی را در میان صنایع عمده بورسی دارد.

بیمه ملت برای پنجمین روز پیاپی با صف خرید بسته شده است، افزایش اخیر قیمت بیمه ملت شاخص RSI آن را فراتر از مرز 70 و در محدوه بیش خرید قرار داده است. بیمه سامان پس از هفده روز رشد پیاپی با افت قیمت روبرو شده، بازده این نماد طی ماه گذشته 125 درصد بوده است. بیمه البرز با افت 3.8 درصدی و قیمت 564 تومانی به کار خود پایان داده است. معاملات سهام شرکت های لیزینگ با نوسان قیمت همراه است. لیزینگ خودرو غدیر برای سومین روز پیاپی با افت قیمت روبرو شده، لیزینگ ایران برای پنجمین روز با افزایش قیمت مورد معامله قرار گرفته است.

سرمایه گذاری صنعت و معدن برای دهمین روز پیاپی با صف خرید بسته شده است. سرمایه گذاری ملی ایران برای بیست و پنجمین روز پیاپی با رشد قیمت و صف خرید مواجه شده است، بیشتر سرمایه گذاری های این شرکت در بخش خودرو و محصولات شیمیایی انجام شده است. سرمایه گذاری آتیه دماوند پس از افت روز گذشته با افزایش قیمت روبرو شده و با صف خرید به کار خود در بازار پایان داده است.

قیمت بیشتر شرکت های بزرگ فلزات و معادن کاهش یافته است. ملی مس ایران و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه کاهش بیش از 1 درصدی داشته اند. فولاد مبارکه اصفهان برای سومین روز متوالی کاهش یافته و بار دیگر به 5000 ریال نزدیک شده است. این قیمت قله 25 دی ماه سال گذشته است که از نظر تکنیکال می تواند نقش حمایتی برای سهم فولاد مبارکه داشته باشد.

فولاد آلیاژی یزد برای نهمین روز متوالی با صف خرید به کار خود پایان داده است. مس شهید باهنر نیز دومین روز صف فروش را تجربه کرده است. معدنی و صنعتی چادرملو سه روز پیاپی کاهش یافته و از رکورد تاریخی خود فاصله گرفته است. شرکت رقیب، معدنی و صنعتی گل گهر برای برگزاری مجمع عمومی سالیانه متوقف می باشد. توسعه معادن و فلزات نیز برای سومین روز کاهش داشته است اما هنوز با خط روند صعودی که کف های قیمت 1 خرداد و 4 تیر 92 را به هم وصل می کند فاصله دارد.

سیمانی ها روز پر نوسانی را داشته اند و به نظر می رسد مسیر شرکت های سیمانی در حال جدا شدن از یکدیگر است، به طوریکه امروز 11 شرکت افزایش یافته اند و در مقابل 13 شرکت سیمانی کاهش داشته اند. سیمان خزر پس از برگزاری مجمع سالیانه و تعدیل مثبت 63 درصدی سود سال 92 امروز بازگشایی شد و به بیش از دو برابر قیمت رسید. سیمان فارس و خوزستان نیز امروز پس از بازگشایی نزدیک به 10 درصد افزایش قیمت یافته است.

در بخش صنعتی مپنا با 3.7 درصد کاهش به 4169 ریال رسیده است. تولیدکنندگان ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی افزایش قیمت داشته‌اند. تراکتورسازی با 4 درصد افزایش به 3930 ریال رسیده است. سرمایه‌گذاری پارس توشه در ادامه روند صعودی سه هفته اخیر خود امروز با 4 درصد افزایش به 2544 ریال رسیده است. ماشین سازی اراک به دلیل ابهام در ارائه اطلاعات امروز بسته شده است.

در بخش انرژی نفت ایرانول در سومین روز کاهش قیمت، به 13000 ریال رسیده است. نمادهای شرکت‌های پالایشگاهی متوقف هستند. پالایشگاه تهران تولیدکننده بیش از 30 در صد سوخت جت کشور، گزارش فعالیت هیئت مدیره سال 91 را منتشر نموده است.

در بخش تکنولوژی اطلاعات بیشتر نمادها کاهش قیمت داشته‌اند. خدمات انفورماتیک با 4 درصد کاهش به 14768ریال رسیده است. داده پردازی ایران با 4 درصد کاهش به 3807 ریال رسیده است.

مخابرات ایران برای نخستین بار در سه هفته اخیر کاهش یافته در حالیکه قیمت 2325 ریالی سهم نزدیک به بیشینه یک سال و سه ماه اخیر است. قیمت همراه برای سومین روز کاهش یافته و به 41900 رسیده است.

در گروه کالاهای مصرفی غیرضروری، قیمت خودروسازان برای دهمین روز افزایش یافته و متوسط نسبت قیمت به سود صنعت یا P/E این به 10.77 رسیده است. ایرکا پارت صنعت تنها شرکت در مجموعه خودروسازان است که با صف فروش بازار را به پایان رسانده و در آخرین معامله 1٬986 ریال قیمت خورده است، شاخص RSI این شرکت در حال خارج شدن از محدوده بیش خرید است.

ایران خودرو دیزل برای نهمین روز با صف خرید بسته شده و در بیشینه هفت ماهه 917 ریال قیمت دارد، بر طبق صورت‌های مالی حسابرسی شده، این شرکت برای سال مالی منتهی به اسفند 91 به ازای هر سهم 719 ریال زیان محقق کرده است، در این دوره مقدار فروش ایران خودرو دیزل در مجموع 73 درصد و مبلغ فروش آن نیز در مجموع 60 درصد کاهش داشته است.

نماد معاملاتی شركت لنت ترمز ایران پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه مبنی بر تقسیم سود نقدی بدون محدودیت نوسان قیمت بازگشایی شده اما خریداران و فروشندگان به توافق نرسیده و معامله‌ای صورت نگرفته است. در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی شركت‌های سایپا شیشه، پارس خودرو و پارس خزر جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورتهای مالی و متوقف شده‌اند.

قیمت تمام تولیدکنندگان لاستیک و پلاستیک بجز درخشان تهران برای دومین روز کاهش یافته است. درخشان تهران برای دهمین روز با صف خرید بسته شده و در بیشینه تاریخی‌ 5٫008 ریال معامله شده است، این شرکت تولید کننده انواع فوم و مشمع می‌باشد. ایران تایر برای سومین روز کاهش یافته و با صف فروش در آخرین معامله 6٫521 ریال قیمت خورده است.

پارس خزر، تولیدکننده انواع لوازم خانگی، در آخرین معامله 2٬919 ریال قیمت خورده و با صف خرید بسته شده است.

قیمت سهام تولید کنندگان محصولات مصرفی ضروری افزایش یافته در این بین بیشترین بازدهی روزانه از آن تولید کنندگان مواد غذایی میباشد که قیمت تمام نماد ها این گروه افزایش یافتهاست. به رغم اینکه بیشترین ارزش معاملات به شرکت بزرگ هلدینگ توسعه صنایع بهشهر اختصاص دارد، این نماد کماکان با صف خرید روبرو است. پس از آن کشت و صنعت پیاذر (غاذر)، تولیدکننده سبزیجات خشک، رب، و آردسوخاری، بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده و در رکورد قیمتی 507 تومانی قرار گرفته است.

قیمت سهام قند چهار محال پس از هشت روز کاهش یافته و تا مرز 800 تومانی اصلاح شده است. قند پیرانشهر نیز برای دومین روز کاهش یافته است. با این حال قند اصفهان و قند خراسان با افزایش قیمت و صف خرید به کار خود پایام داده اند.

هلدینگ سرمایه گذاری البرز (والبر) بیشترین ارزش معاملات گروه محصولات دارویی را به خود اختصاص داده با این حال با صف فروش به کار خود پایان داده است. از سوی دیگر صف خرید پخش البرز با رسیدن به مرز 700 تومانی متعادل شده و در نهایت به انداز 1 درصد کاهش یافته است.

گزارش گمرک نشان می دهد واردات دارو در سه ماهه نخست سال کاهش یافته است. بر این اساس واردات مکمل‌های دارویی که در داخل تولید نمیشوند، از نظر وزنی با کاهش 30 درصدی به 700 کیلوگرم و از نظر ارزشی با کاهش 45 درصد به 91 میلیون دلار رسیده است. واردات داروهای حاوی آنتی‌بیوتیک نیز از نظر وزنی با کاهش 20 درصدی به 100 کیلوگرم رسیده، اگرچه ارزش واردات آنها چهاربرابر شده و به 35.8 میلیون دلار رسیده است. واردات سایر آنتی‌بیوتیک‌ها نیز در سه ماه نخست امسال از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 56 و 20 درصد کاهش یافته است.

 

جدول تغییرات

تغییرات در ساعت 12:00 نسبت به زمان مشابه روز کاری قبل:

       
شاخص مقدار %  
سیمان 775.50 3.1
غذایی بجزقند 2124.50 2.6
خودرو 6999.80 2.4
رادیویی 349.70 2.1
مواد دارویی 2662.00 1.3
بانک ها 463.80 0.9
سرمایه گذاریها 1168.00 0.5
فرآورده نفتی 235903.40 -0.1
شاخص کل 54534.50 -0.1
چندرشته ای 4816.20 -0.3
انبوه سازی 722.20 -0.4
کانه فلزی 16745.80 -0.8
فلزات اساسی 31610.30 -0.8
شیمیایی 3719.00 -1.4
       
سایر بازارها قیمت %  
طلا جهانی 1256.62 2.5
سکه نقدی 1101000.00 -0.4
دلار مبادله ای 2478 0.0
یورو مبادله ای 3188 0.4
اوراق مسکن 381622 -3.9
       
کارگز



:: موضوعات مرتبط: بورس وبازار سرمایه , ,
:: بازدید از این مطلب : 413
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 تير 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: